Informatie over banden

Winterbanden en zomerbanden

Van banden wordt het rubber bij lage temperaturen hard en onelastisch. Daarom maken bandenfabrikanten twee verschillende soorten banden: de winterband voor lage temperaturen en de zomerband voor hoge temperaturen. Beide typen hebben de afgelopen jaren een enorme technische ontwikkeling doorgemaakt, zowel van het rubbermengsel als het loopvlak. Zomerbanden worden steeds beter geschikt voor hogere snelheden onder zomerse omstandigheden. Maar de winterse eigenschappen van zomerbanden worden steeds minder. Al bij lage snelheden is de remweg op sneeuw met zomerbanden ruim dubbel zo lang als met winterbanden. Winterbanden zijn echte specialisten geworden voor winterse omstandigheden.

Daarom adviseren wij dan ook de auto met zomerbanden te laten staan op dagen dat er sneeuw op de weg ligt of sneeuw verwacht wordt. Voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen en voor mensen die met de auto op wintersport gaan, vormen winterbanden sowieso de betere keus. Een allseason-band of 4-seizoenenband is een compromis tussen een zomer- en een winterband. In de winter kun je ze in Nederland wel inzetten, maar voor de wintersport in de bergen zijn ze niet geschikt. Zomerbanden zijn ervoor gemaakt om goed te presteren bij temperaturen boven de 7°C. In de zomer zijn de wegen vaak warmer, hiervoor is een band met zwaarder/harder rubber nodig om de optimale grip te behouden. Door de samenstelling van zomerbanden heeft u een lager benzineverbruik, omdat de rolweerstand aanzienlijk lager is. Dit betekent ook dat het beter is voor het milieu.

Zomerbanden meer voordelen

Zomerbanden bieden in de zomerse maanden (boven de 15 graden Celsius) meer voordelen dan winterbanden of all season banden. Dit komt door het profiel en de samenstelling van het rubber. Mocht je hard gaan willen rijden dan is een zomerband ook veel beter geschikt omdat deze beter bestand is tegen hoge snelheden.

Betere grip

Een zomerband is bij warmere temperaturen de meest veilige in zijn soort en verbeterd de grip op het wegdek en verkort daardoor de remweg. Hierdoor is de zomerband het veiligst. Een winterband heeft tijdens warmere temperaturen een veel langere remweg dan een zomerband. Tijdig wisselen is dus geen onzin.

Zomerband slijt minder hard

Een zomerband slijt het minst hard van alle bandsoorten. Het rubber is van een harder materiaal gemaakt waardoor bij warmer weer meer voordelen biedt. Tijdens koudere omstandigheden (onder de 7 graden Celcius) verminderd de grip van een zomerband. In deze periodes kun je beter voor een all season band kiezen of voor een echte winterband.

Bandenwissel: van zomerbanden naar winterbanden

Veel mensen die in de zomer op zomerbanden rijden, rijden in de winter, vooral bij kou, sneeuw en ijzel, op winterbanden. Je kunt dan kiezen om de zomerband van de velg af te laten halen en er een winterband op te laten plaatsen. Ook kun je kiezen voor een set winterbanden op eigen velg. Velgen kosten iets meer maar dat kun je in een paar wissels hebben terug verdiend. Velgen wisselen is een stuk goedkoper dan banden wisselen omdat er meer arbeid komt kijken bij het overzetten van banden en de banden niet alleen opnieuw worden gebalanceerd maar ook altijd worden voorzien van een nieuw ventiel.

Voordelen zomerbanden

  • Lagere slijtage
  • Minder geluidsproductie
  • Geschikt voor hogere snelheden
  • Lagere kosten in aanschaf vergeleken met all season of winterbanden
  • In elke maat verkrijgbaar

Nadelen zomerbanden

  • Onder de 7 graden Celsius wordt het rubber harder
  • In de wintermaanden verboden in sommige landen

Winterbanden zijn niet alleen veiliger onder de 7°C, ze zijn in veel Europese landen ook verplicht tijdens de wintermaanden.

Rubbersamenstelling van de winterbanden is anders dan die van zomerbanden. Het profiel van deze banden is dan ook wat dieper, hierdoor heb je een betere grip, meer water-, modder-en sneeuwafvoer en een hoger rijcomfort.

Winterbanden zijn normale autobanden welke van een ander profiel zijn voorzien en hebben een andere rubber samenstelling. Hierdoor blijven winterbanden in de winter zachter dan zomerbanden. Doordat winterbanden zachter blijven wordt het contact met het wegdek behouden. Winterbanden zijn zeer geschikt bij temperaturen lager dan 7 graden Celcius, bij ijzel, bij sneeuw en nattere omstandigheden. In de winter zul je dus meer profijt hebben van je winterband omdat deze meer grip biedt en daardoor ook veiliger is.

Winterbanden profiel

Het profiel bij een winterband is heel anders dan bij een zomerband. Een winterband heeft afvoer kanalen naar de zijkant van de band en het profiel is meer uit blokjes opgebouwd. Hierdoor kan hij makkelijker water en modder afvoeren en heeft hij meer grip in de sneeuw. Het profiel bij een winterband is ook dieper dan bij een zomerband. Dit is nodig om grip te houden in de sneeuw. Platgereden sneeuw gaat tussen het profiel zitten en wordt afgevoerd naar de buitenkant van de band. Een winterband met minder dan 4,5 mm profiel verliest de werking van het afvoeren van de sneeuw naar de buitenkant van de band en verliest op dat moment het voordeel wat een winterband heeft.

Meer grip in de sneeuw

Winterbanden kunnen er voor zorgen dat je tot 2 à 3 keer sneller stil staat tijdens het remmen in de sneeuw. Door het speciale profiel en de zachtere samenstelling van het rubber behoudt de winterband zijn grip.

Warmere temperaturen, minder grip

Winterbanden bieden bij warmere temperaturen geen voordeel meer. Daarom kun je winterbanden het beste op tijd vervangen door zomerbanden. Winterbanden hebben bij warm weer minder grip dan zomerbanden en slijten bovendien sneller bij warmere temperaturen.

Let op je snelheid

Ook met winterbanden moet je meer op je snelheid letten. Hard rijden in winterse omstandigheden is niet verstandig. Zomerbanden zijn op warmere dagen (+15 gr) veel meer geschikt om hard mee te rijden dan winterbanden.

Op tijd je winterbanden wisselen

Wissel op tijd je winterbanden om met zomerbanden. Hiermee voorkom je dat je winterbanden extra hard slijten. Daarnaast bieden winterbanden bij warmere temperaturen geen voordeel meer. Daarom kun je winterbanden het beste op tijd vervangen door zomerbanden. Winterbanden hebben bij warm weer minder grip dan zomerbanden waardoor de remweg juist langer wordt i.p.v. korter. Ook slijten winterbanden bovendien sneller bij warmere temperaturen.

Wil je winterbanden onder je auto maak dan op tijd een afspraak bij Auto Laning. Zodra de koude periode aanbreekt willen mensen massaal een afspraak waardoor er een wachttijd kan ontstaan. Het terug wisselen naar zomerbanden levert vaak geen probleem op.

Heb je maar één set velgen en doe je daar zowel winterbanden als zomerbanden op dan heb je extra kosten voor het wisselen omdat een band verwisselen meer tijd kost en daarnaast ook gebalanceerd moet worden. Bij elke band die vervangen wordt of wordt gewisseld komt er ook een nieuw ventiel.

Heb je een aparte velgenset met winterbanden daar op dan is een velgenwissel minder duur dan een banden wissel en tevens sneller gedaan. Veel mensen wisselen dan ook zelf de wintervelg om voor de zomervelg

De juiste bandenspanning

Winterbanden hebben het beste effect als ze precies op de juiste bandenspanning staan. Dit verbeterd de grip, het rijcomfort en reduceert de slijtage. Zorg dat er altijd een ventiel dopje op je ventiel zit. Dit voorkomt vuil in je ventiel zelf. Ga je een band oppompen waarbij vuil in het ventiel zit dan kan het vuil in het afsluitmechanisme blijven hangen waardoor de band leeg kan lopen. Vul je banden met stikstof zodat ze bij warm en koud weer op de juiste spanning blijven.

Winterbanden verplicht

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht maar dat is in een aantal landen anders. In wintersport gebieden zijn winterbanden vaak wel verplicht. Mocht je toch zonder winterbanden rijden in een gebied waar dat verplicht is en je wordt aangehouden, dan kun je op een bekeuring rekenen voor elke band die geen winterband is.

Waar zijn winterbanden verplicht

Landen waar een winterband niet verplicht is tijdens winterse omstandigheden: Nederland, België, Luxemburg, Engeland, Ierland, Denemarken, Polen, Hongarije.

Landen waar wel een winterband verplicht is tijdens winterse omstandigheden: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië.

Landen waar winterbanden verplicht kunnen zijn en waar een verplicht bord kan staan: Frankrijk, Italië, Spanje

Winterbanden herkennen

Hoe herken je een winterband? Een winterband kun je niet alleen aan het profiel herkennen maar ook aan de symbolen aan de zijkant van de band. Een echte winterband moet een codering hebben welke bestaat uit M+S en een sneeuw ster. Als de sneeuw ster ontbreekt dan is het geen echte winterband.

All season banden, wat zijn dat precies?

All season banden, welke ook wel all weather banden of 4-seizoenen banden genoemd worden, zijn eigenlijk een combinatie tussen zomerbanden en winterbanden. De eigenschappen welke een zomerband heeft tijdens warmere en drogere omstandigheden en een winterband heeft tijdens koudere, nattere en ijzige omstandigheden komen terug in de all season band.

Omdat in Nederland het weer wisselend is en wij niet hele strenge winters hebben kan een all season band goed van pas komen. Hierdoor kun je het hele jaar met dezelfde band rijden.

Profiel all season band

Het profiel van de all season banden is een mix tussen een echte zomerband en een echte winterband. Hierdoor worden van beide banden de voordelen verkregen. Hieronder kun je het profiel van de zomerband, winterband en all season band zien. Niet elk profiel is bij elk merk exact het zelfde maar in grote lijnen lijken ze er wel op.

Materiaal all season band

Ook het materiaal waarvan de all season banden gemaakt zijn is een mix tussen het rubber dat voor zomerbanden wordt gebruikt en dat voor winterbanden. Winterbanden blijft zacht tijdens lage temperaturen wat de all season band ook kan. In de zomermaanden bij warmere temperaturen is een zomerband harder welke dan weer meer grip heeft op het wegdek. Ook de all season band is hierin een mooi compromis.

De all season band kan dus in Nederland het hele jaar gebruikt worden zonder ze om te wisselen voor winterbanden of zomerbanden. Dit spaart je niet alleen geld uit maar ook tijd om weer een andere set wielen onder je auto te laten monteren.

Voordelen All season banden

  • Het hele jaar op een set banden kunnen rijden zonder te hoeven wisselen
  • Geen extra set banden dus geen extra kosten
  • Beter geschikt in de winter dan een zomerband

Nadelen All season banden

  • Vaak veel minder goede prestaties dan een echte winterband met name in sneeuw
  • Vaak niet toegestaan in gebieden waar winterbanden vereist zijn
  • All season banden slijten sneller in de zomer dan zomerbanden
  • All season banden zijn van een zachter materiaal waardoor hij tijdens stuurbewegingen anders reageert in de zomer dan een zomerband
  • Vaak niet geschikt voor hoge snelheden
  • Niet in alle maten verkrijgbaar

Hoe herken je een All season band

All season banden zijn niet alleen aan hun profiel te herkennen maar ook aan de symbolen op de band zelf.

Een All season band moet een A/S codering hebben. A/S staat voor All Season. Vaak zetten fabrikanten er zelf nog wat symbolen bij om duidelijk te maken dat het een all season band betreft. Denk hierbij aan een zon, regendruppels en een ijs-ster.

M+S codering

Op een All season band kan ook de codering M+S staan. Dit staat voor modder en sneeuw. Zonder het sneeuwvlok symbol zegt de M+S codering niets over winterse eigenschappen. Alleen de combinatie M+S + sneeuwvlokje geeft dus aan de all season band voldoet aan de minimale eisen voor gebruik in de sneeuw.

In gebieden waar winterbanden verplicht zijn voldoet alleen een autoband met de M+S + sneeuwvlokje codering.

Wat is balanceren

Balanceren betekend dat het onbalans uit de velg+band wordt gehaald. Hier wordt een speciale balanceermachine voor gebruikt. Het wiel wordt op een apparaat geplaatst welke het wiel laat ronddraaien. Het apparaat geeft aan op welke plekken een loodje (klein gewichtje) op de velg geplakt moet worden.

Een band balanceren wordt gedaan om te voorkomen dat de auto, het stuur of het dashboard gaat trillen tijdens het rijden. Vaak als een stuur meebeweegt tijdens het rijden van een snelheid tussen de 40 en 70 km p/u dan moet er een band opnieuw gebalanceerd worden. Het kan dan zijn dat u een loodje bent kwijtgeraakt of dat u een stoeprand heeft geraakt. Vaak trilt het stuur dan bij hogere snelheden (100 – 140km p/u).

Doorrijden hiermee is niet aan te raden. Het contact met het wegdek verslechtert en de wielophanging heeft het meer te voortduren wat tot hoge reparatiekosten kan leiden.

Wat is uitlijnen

Uitlijnen is het rechtzetten van de wielen t.o.v. de auto. Auto’s moeten eens in de zoveel tijd worden uitgelijnd om te voorkomen dat de auto naar links of naar rechts trekt of dat banden scheef afslijten. Een stoeprand raken kan er al voor zorgen dat er iets ontzet raakt waardoor de auto opnieuw moet worden uitgelijnd. Bij het uitlijnen van de wielen wordt het stuur recht gezet en de wielen.

kunnen meerdere factoren een rol spelen bij het naar rechts of naar links trekken van een auto. Zo kan de bandenspanning ongelijk zijn waardoor een wiel meer rolweerstand ondervind. Ook kan het komen door een schokdemper die niet in orde is.

Uitlijnen kost bij Auto Laning 55,- Euro. Meestal is dit goedkoper dan een nieuwe band welke vanwege een verkeerd uitgelijnde auto vervangen moet worden.

  • Plan online of telefonisch op 050-3051020 (Eelde) of 050-3059900 (Peize) een afspraak in
  • Analyse van uw rijgedrag (wegdek, rijgedrag, aantal kilometers, zakelijk en/of privé)
  • Bandenlabel
  • Desgewenst kunnen wij uw zomer/winterbanden netjes in de opslag bewaren.

Over ons bedrijf

Auto Laning in Eelde en Peize is een autobedrijf met een veelzijdigheid aan diensten. Wilt u uw auto in vakkundige handen tijdens reparatie, onderhoud, APK keuring of één van onze andere diensten? Geniet dan van de kwaliteit van Auto Laning.

Openingstijden

Ma t/m vrij: 8.00 uur tot 17.00 uur

Onze locaties 

Burg. J.G. Legroweg 64C, 9761 TD Eelde

De autogarage van Auto Laning Eelde is gelegen tegenover de ingang van Groningen Airport Eelde.

T: 050 - 305 1020
E: eelde@autolaning.nl

De Steiger 3, 9321 DG Peize

De autogarage van Auto Laning Peize is op het industrieterrein De Westerd aan de rand van het dorp.

T: 050 - 305 9900
E: peize@autolaning.nl